• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 26 - ذو الحجة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 4 August - 2021
2
یادداشت: ابراهیم افشاری

اقتصاد مؤلفه‌ای حیاتی برای بقای رسانه

  • کد خبر : 2285
  • 07 اسفند 1399 - 14:40
اقتصاد مؤلفه‌ای حیاتی برای بقای رسانه
طرفین مباحث اقتصادی باید واقف به اصل مستقل بودن در ارائه تحلیل‌های آتی خبری باشند و مخاطبان نیز باید بدانند که رسانه‌ها برای بقای خود باید با تکیه‌بر اصول حرفه‌ای اقدام به درآمدزایی کنند تا شاهد تعطیلی مداوم رسانه‌ها نباشیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر، عصر امروز در جهان به‌عنوان عصر رسانه و ارتباطات در نظر گرفته‌شده که اهمیت رسانه در ترکیب با پیشرفت‌های برجسته در تکنولوژی رسانه در قالب‌های مختلف ازجمله  شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع، مطالعه بر روی آن‌ها را محبوب‌تر و مهم‌تر ساخته و ازآنجایی‌که اقتصاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر هر مؤلفه پیشرفتی محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین محوریت‌های کلیدواژه اقتصاد رسانه‌ای این است که گردانندگان رسانه‌ها با بهره‌گیری از منابع موجود چگونه خواسته‌ها و نیازهای اطلاعاتی و سرگرم‌کننده مخاطبان را برآورده می‌کنند و متأسفانه این مهم به‌ندرت از سوی مخاطبان در نظر گرفته می‌شود و حتی به‌گونه‌ای درباره این مقوله صحبت می‌کنند که باید رسانه‌های خصوصی همواره بدون در نظر گرفتن منابع حداقلی باید امورات را بگذرانند.

در مقابل باید توجه داشت که اساساً در بسیاری از کشورهای جهان، رسانه‌ای که بر مباحث مالی خود رسیدگی نکرده و به دنبال درآمدزایی از روش‌های مختلف ازجمله آگهی و رپورتاژ نباشد از آن به‌عنوان رسانه سفارشی و غیرمستقل یاد می‌کنند.

در مقطع کنونی ایران، ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و مؤثر دولت‌ها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ این نوع نشریه‌ها را بدون سروصدا، خاموش می‌کند و امروزه رسانه بدون اقتصاد نای سرپا ماندن ندارد کما اینکه مرگ اقتصادی، برخلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است و تعداد نشریه‌هایی که تاکنون براثر مشکلات اقتصادی تعطیل‌ شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شدند.

در طرف دیگر باید هم مدیران مسؤول و هم طرف دیگر مباحث اقتصادی واقف به اصل مستقل بودن در ارائه تحلیل‌های آتی بوده و به بهانه دریافت رپورتاژ در انعکاس نقدهای منصفانه کوتاهی نکنند و همچنین همه مخاطبان باید بدانند که رسانه‌ها برای بقای خود باید با تکیه‌بر اصول حرفه‌ای اقدام به درآمدزایی کنند تا شاهد تعطیلی مداوم رسانه‌ها نباشیم هرچند که در بسیاری از موارد این اقدام قانونی رسانه‌ها دست‌مایه انتقادهای دم‌دستی برخی مخاطبان بالأخص در مواردی که با علایقشان دچار اختلاف‌نظر است می‌شود.

انتهای پیام/4200

لینک کوتاه : https://astankhabar.ir/?p=2285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱
  1. موافقم ولی نیمه دوم باید محسوس باشه یعنی به قلم روشی نرسه هرچند مردم اگر نخوان یا منافعشون در خطر باشه بازم به رسانه حرفشون رو میزنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید منتشر می‌شود.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

برچسب‌ها
آستانه‌ اشرفیه آستانه‌اشرفیه ابراهیم افشاری ابراهیم نجفی اسپیلی احمد آقایی امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد طیبی انتخابات انتخابات شورا انتخابات شورا،انتخابات،هیئت نظارت آستانه‌اشرفیه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بادام‌زمینی برجام برنج آستانه‌اشرفیه جشنواره ابوذر حجت‌الاسلام والمسلمین ولی عادلی حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد طیبی حمید رضایی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه‌اشرفیه،مهرداد کهنسال رسول فرخی میکال سارا بهمنیار،تیم ملی کاراته ستاد مبارزه با کرونا گیلان سرهنگ حمید محمدی‌نسب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عظیم مدبری علیرضا محزون فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه فرمانده انتظامی شهرستان آستانه‌اشرفیه فرمانده سپاه قدس گیلان فرهاد شوقی چهارده قاچاق چوب قیمت کود محمد دادرس مدیرکل شیلات گیلان مدیرکل هواشناسی گیلان مسعود امیربنده‌ای مواسات نمازجمعه واکسن کرونا پل کابلی آستانه‌اشرفیه کرونا در آستانه‌اشرفیه کرونا در گیلان گیلان