• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 9 - رمضان - 1442
  • برابر با : Tuesday - 20 April - 2021
2

عملیات روانی انتخاباتی؛ این قسمت خودزنی

  • کد خبر : 2339
  • 08 اسفند 1399 - 10:10
عملیات روانی انتخاباتی؛ این قسمت خودزنی
خودزنی یکی از تکینیک‌های حوزه عملیات روانی است که به خصوص در ایام منتهی به انتخابات شکل پررنگ‌تری از سوی برخی از اعضای رسانه‌ای کاندیدای انتخاباتی استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر؛ همه‌ساله در روزهای منتهی به انتخابات‌ها شاهد بروز رفتارهای مختلفی از سوی نزدیکان برخی کاندیداهای انتخاباتی در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای هستیم که توانسته‌اند اقشار مختلف و تقریباً خاکستری را تحت تأثیر قرار دهند.

هرچند سطح نازل برخی اقدامات انجام‌شده نشان از عدم آشنایی کارگردانان این اقدامات دارد ولی می‌توان این دست از رفتار را در قالب عملیات‌های روانی برای برجسته کردن کاندیدای موردحمایتشان معرفی کرد.

در حوزه رسانه عملیات روانی عبارت است از استفاده دقیق و طراحی‌شده از تبلیغات و سایر امکانات به‌منظور تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار گروه‌های دوست، دشمن و بی‌طرف برای رسید مقاصد نویسنده است.

به‌هیچ‌وجه در این سیاهه قصد آموزش سرفصل‌های مختلف عملیات روانی و معرفی تاکتیک‌های آن را ندارم ولی برای آشنایی بیشتر مخاطبان چند نمونه از اقدامات صورت گرفته در همین ایام منتهی به انتخابات را مصداقا اشاره کرد

خودزنی چیست؟

شکل خودزنی در حوزه رسانه برخلاف عالم حقیقی است و اما درعین‌حال وجه مشترکی همچون برجسته‌سازی برای خود یا دیگران دارد

خودزنی رسانه‌ای چیست؟

خودزنی یکی از رفتارهایی است که برخی طرفداران که درواقع از اعضای تیم رسانه‌ای کاندیدای موردحمایتشان نیز هستند، با اتهام زنی یا برجسته کردن نقاط ضعف کاندیداهای مختلف صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که در این میان کاندیدای موردحمایتشان را نیز بی‌نصیب نگذاشته و به انتقادهای دم‌دستی، صوری یا مهندسی دست می‌زنند.

این دست انتقادات که نزدیک به تکنیک فریب است موردی خلاف واقع به کاندیدایی نسبت داده می‌شود که مردم بر موضوع مطرح‌شده اشرافیت داشته و طبیعتاً همراهی از سوی مردم صورت نگرفته و بالعکس همراهی مردم با فرد موردانتقاد را به دنبال دارد.

چگونه شناسایی کنیم

اکثر این اقدامات نیز در صفحات فضای مجازی تازه تأسیس و یک‌بارمصرف صورت گرفته که در همان ایام منتهی به انتخابات بروز و ظهور پیدا می‌کنند و اقدامات آنان توسط سایر عوامل بازنشر می‌شود.

راهکار مقابله

رشد قارچ‌گونه این صفحات با قالب‌های شکیل غیرقابل جلوگیری است اما باید مردم عمق نگاه خود را به مسائل مختلف بیشتر کرده تا سهواً در پازل طراحی‌شده این اقدامات ایفای نقش نکنند که برای مقابله با آن باید به روند انتشار مطالب و انتقادهای سطحی آن از گزینه‌های موردحمایت دقت کرد.

انتهای پیام/4200

لینک کوتاه : https://astankhabar.ir/?p=2339

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خداییش زدین توی خال به خصوص امسال که همه احساس مسئولیت کردن برای شوق خدمت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تأیید منتشر می‌شود.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

برچسب‌ها
ابراهیم افشاری امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد طیبی امام‌جمعه موقت آستانه‌اشرفیه انتخابات انتخابات شورا بادام‌زمینی برنج آستانه‌اشرفیه جشنواره ابوذر حجت‌الاسلام والمسلمین ولی عادلی حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد طیبی حمید رضایی دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان گیلان رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان آستانه‌اشرفیه رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گیلان رسول فرخی میکال رفع تصرف اراضی آستانه‌اشرفیه رودخانه سفیدرود ستاد مبارزه با کرونا گیلان سرهنگ حمید محمدی‌نسب سعید شفیعی ثابت شیلات صیادان آستانه‌اشرفیه صید ماهی عظیم مدبری علیرضا محزون فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه فرمانده انتظامی استان گیلان فرمانده انتظامی شهرستان آستانه‌اشرفیه فیلم داستانی پلاک تهران محدودیت کرونایی محصولات آستانه محمد دادرس مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان مدیرکل شیلات گیلان مدیرکل هواشناسی گیلان مسعود امیربنده‌ای نمازجمعه نیروی انتظامی واکسن کرونا وحید خرمی پسوورد کرونا در آستانه‌اشرفیه کرونا در گیلان