• تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 17:12
  • کد خبر : 10075
  • چاپ خبر
اظهارات جالب رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت:

همه چیز در حوزه مدیریت پسماند روی کاغذ است

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه همه چیز در حوزه مدیریت پسماند روی کاغذ است، خاطرنشان کرد: با احترام به جامعه علمی کشور مطالعه انجام و هزینه‌ای رد و بدل می‌شود و طرح در کتابخانه خاک می‌خورد؛ چرا اجرا نمی‌شود به هزار و یک دلیل مختلف امکان اجرا وجود ندارد.

به گزارش آستان‌خبر؛ راهکارها و چالش‌های مدیریت پسماند در کارگروه مدیریت پسماند پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

هادی مدبری در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی مدیریت پسماند برای استان‌های شمالی، اظهار کرد: در کارگروه مدیریت پسماند کشور در زمینه مدیریت پسماند تیم علمی کشوری تشکیل شده و آخرین مصوبه، تدوین برنامه عملیاتی راهبردی برای استان‌های شمالی کشور در زمینه مدیریت پسماند است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه مدیریت پسماند به مدیریت سازمان جهاد دانشگاهی در استان، گفت: مقرر شد برنامه‌های مدیریت پسماند و برنامه‌های عملیاتی و راهبردهای مرتبط با آن توسط سازمان جهاد دانشگاهی تدوین و برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

مدبری با اشاره به بررسی وضع موجود تصریح کرد: در جلسه کارگروه مدیریت پسماند با بهره‌گیری از متخصصان، پژوهشگران و مدیران مرتبط با این حوزه نقاط ضعف، قوت، راه‌کارهای عملیاتی و چالش‌ها موجود در زمینه مدیریت پسماند شهر رشت و استان بررسی می‌شود.

فاصله حرف تا عمل؛ مشکل حوزه مدیریت پسماند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در این کارگروه با بیان اینکه هر اقدامی در حوزه پسماند در شهرهای مختلف کشور توسط بنده مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: فاصله حوزه عمل با حوزه فکری سبب عدم موفقیت در اجرای مدیریت پسماند شده است.

علی مقصودی، تدوین استراتژی مدیریت پسماند را فرصتی مناسب برای نزدیک شدن حرف تا عمل در این حوزه دانست و افزود: با این استراتژی می‌توانیم زحمات تحقیقات و پژوهشی که برای آنها کشیده شده را بیابیم و طرح‌ها را عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان مدیریت پسماند در خصوص بررسی راهکارهای علمی و عملیاتی برای مدیریت پسماند شهر رشت، گفت: عمده فاصله‌ای که در این ۱۱ ماه مدیریتی در این حوزه مشاهده و با اساتید مختلف صحبت کردم می‌توانم با اطمینان بگویم که در استان ما بدون اینکه ذره‌ای نگاه مالی و مشکل مالی وجود داشته باشد، ما در حوزه اجرایی جایی نبوده که نرفته و صحبت نکرده باشیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه همه چیز در حوزه مدیریت پسماند روی کاغذ است، خاطرنشان کرد: با احترام به جامعه علمی کشور مطالعه انجام و هزینه‌ای رد و بدل می‌شود و طرح در کتابخانه خاک می‌خورد؛ چرا اجرا نمی‌شود به هزار و یک دلیل مختلف امکان اجرا وجود ندارد.

مقصودی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در زمینه پسماند برای ۱۳ نفر، گفت: هم‌اکنون برای خودم سوال شده که چرا این تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت ایجاد نشده است، برای ثبت اولیه تقاضایی یک فرد که کد گرفته و یک تقاضا را در سال ۹۵ در کشور ما ارائه داده ۷.۶ میلیارد تومان اعتبار دولتی تخصیص داده شد، این نشان می‌دهد در کشور برای اجرای طرح‌های مدیریت پسماند پول وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه اجرای این ضعف وجود دارد، افزود: در اجرا یک فراخوان رسمی در سامانه ستاد کشور بارگذاری کردیم، مناقصه برای انتخاب پیمانکار تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت برگزار شد و اکنون در این فراخوان هشت شرکت در سطح کشور شرکت کردند که یکی از این شرکت‌ها گیلانی است و نکته جالب اینکه هیچکدام از این هشت شرکت سابقه تصفیه شیرابه زباله ندارند در هیچ جای کشور هیچ تصفیه خانه‌ای که حداقل استانداردها را داشته باشد وجود خارجی ندارد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه این موضوع یک موضوع کشوری است، تصریح کرد: عرضه و تقاضا وجود دارد، منتهی مراتب ما نیاز به یک سیستم عملیاتی داریم تا بتوانیم کاری انجام دهیم و رویکرد ما لیست کردن مشکلات در حوزه مدیریت پسماند باشد و برای آن پای کار بیایم.

مقصودی با اشاره به برگزاری مناقصه زباله‌سوز در کشور در سال ۹۲، خاطرنشان کرد: چهار مورد قرارداد زباله سوز در کشور منعقد شد که یکی برای رشت است و در تمام این مناقصه‌ها یک شرکت مشاهده می‌شود، اکنون یک استان در این زمینه مناقصه برگزار کرده که باز هم همین شرکت برنده شده چرا در این ۱۰ سال هیچ ساختاری برای ورود شرکت های دیگر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف گردد، ۱۰ شهر قدَر کشور یک نمونه عملیاتی انجام شده ندارد، در حوزه عملیاتی مدیریت پسماند به شدت دچار چالش هستیم و این چالش تنها برای شهر رشت نیست بلکه برای کل کشور است.

نبود بازخورد مناسب دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت پسماند

متخصص مدیریت پسماند در اولین کارگروه مدیریت پسماند در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه مباحث در حوزه پسماند در کشور کاملا مشخص است، اظهار کرد: راهکارهای مدیریت پسماند مشخص بوده و امروز طرح راهبردی جامع مدیریت پسماند در برنامه هفتم ابلاغ شده تا تک تک دانشگاه‌ها در این زمینه ورود کنند.

ابوعلی گلزاری با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماند بازخورد خوبی از دانشگاه‌ها دریافت نشده است، افزود: در سال‌های مختلف برای روش‌های مختلف هزینه شده که خروجی صادقانه‌ای از دانشگاه نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های مختلفی از دل همین کارگروه‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد شود، گفت: باید کارگروه‌ها یا شرکت‌هایی در دل این دانشگاه‌ها ایجاد شود تا ساختارها بتواند در زمینه مدیریت پسماند فعال شود به عبارتی هر شرکت به دنبال یک محصول نظیر زباله‌سوز ، بازیافت و غیره باشد؛ آن قدر مصیبت در زمینه پسماند شامل پسماندهای صنعتی، کشاورزی، دهیاری‌ها و غیره وجود دارد که دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه کار کنند.

گلزاری با اشاره به راه‌اندازی کارگروه مدیریت پسماند در سازمان مدیریت و برنامه بودجه، خاطرنشان کرد: بعضی از وزارتخانه‌ها اطلاعی از وضعیت مدیریت پسماند خود ندارند، که نشان از مشکلات موجود در این حوزه است.

وی با بیان اینکه ممکن است تعدادی پژوه در حوزه مدیریت پسماند از پژوهشکده‌ جهاد دانشگاهی گیلان خروجی داشته باشد ولی اگر ساختار همان ساختار قبلی باشد موفق نبوده‌ایم، گفت: شما داخل استانی هستید که بزرگترین مسائل محیط زیستی را دارد و اینکه چرا تاکنون ورود نشده یا انجام نپذیرفته، نیاز به آسیب‌شناسی دارد که چرا نتوانسته‌ایم مدیریت پسماند را در استان اجرایی کنیم.

متخصص مدیریت پسماند با بیان اینکه باید نگاه اساسی در بحث ورود به پروژه‌های مدیریت پسماند وجود داشته باشد، افزود: بعضی مواقع پروژه‌ها سپرده می‌شود؛ طرح‌های مطالعاتی در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که فردی که هاضم را ندیده، سناریو برای آنها نوشته! یا جایگاه دفن زباله را از نزدیک ندیده یا دستگاه‌های زباله سوز را اصلا رویت نکرده اما طرح نوشته می‌شود، به همین دلیل نیاز داریم که یک تیم‌سازی خوبی اتفاق بیافتد و پروپزال‌های خوبی تدوین شود.

گلزاری با بیان اینکه بودجه در حوزه پسماند و مسائل وجود دارد اما راهکارها وجود ندارد، افزود: جهاد دانشگاهی در استان باید در گذشته زباله سوز و هاضم یک تن در روز و یا یک تصفیه خانه یک متر مکعب در روز را داشته باشد، دستگاه کمپوست در حد یک تن در روز باید می‌داشتیم اما محقق نشد، تجمع همه مشکلات به اینجا رسیده که اکنون به جهاد دانشگاهی این مهم محول شده، این تحولات را شاید بشود با تدبیر خیلی خوب مدیریت کرد و به سمت خیلی خوبی کشاند.

انتهای پیام/۴۲۰۰

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.