• تاریخ انتشار : سه شنبه 26 تیر 1403 - 14:37
  • کد خبر : 10184
  • چاپ خبر

«خیام حسینی» در آستانه‌‌اشرفیه به آتش کشیده شد

در روز عاشورا مراسم آتش زدن خیمه‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاندان عصمت و طهارت و اسیران دشت نینوا عصر عاشورا در حرم سید جلال الدین اشرف برگزار شد.

به گزارش آستان‌خبر؛ هر ساله و در روز عاشورا مراسم آتش‌زدن خیمه‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاندان عصمت و طهارت و اسیران دشت نینوا عصر عاشورا در حرم سید جلال‌الدین اشرف برگزار شد.

این آئین مذهبی که وقایع عصر روز عاشورا و اسارت خاندان اهل‌بیت (ع) در آن شبیه‌سازی شده؛ بخش‌هایی از رنج‌ها، مشقت‌ها و مصیبت‌های فرزندان امام حسین (ع) بعد از شهادت سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش به نمایش در آمد.

در این نمایش آیینی که با حضور حدود سال ۲۰۰ نفر از عوامل برگزار شد خیمه‌های شبیه‌سازی شده امام حسین (ع) و دیگر شهیدان کربلا در میان اشک و ماتم سوگواران حسینی به حرکت درآمد و جمعی از عوامل برگزاری درحالی‌که شبه لباس‌های اشقیا و یزیدیان را بر تن داشتند، با به دست‌گرفتن گرزهای آهنی، خیمه‌های اهل بیت (ع) و طفلان شبیه‌سازی شده را همراهی کردند.

گروه سرخ پوشی نیز که اشقیا و یزیدیان را شبیه‌سازی می‌کردند، با دردست‌داشتن مشعل‌های آتش و نواختن شیپور و طبل جنگ در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمده و شقاوت سپاه کفر را در عصر روز عاشورا به نمایش گذاشتند و در ادامه این آیین، خیمه‌های شبیه‌سازی شده اهل‌بیت در حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف (ع) مستقر شدند و با اجرای مراسم تعزیه‌خوانی گوشه‌هایی از ظلم‌ها و ستم‌های یزیدیان و همچنین مظلومیت‌های سالار شهیدان و خاندان اهل‌بیت (ع) به نمایش درآمد.

خیمه‌های شبیه‌سازی اهل‌بیت (ع) نیز در پایان این آیین سنتی در میان مرثیه‌خوانی، نوحه‌خوانی و عزاداری مردم سوگوار به دستور شمر به آتش کشیده شد.

پس از آتش‌زدن خیمه‌های اهل‌بیت (ع)، حمله اشقیاء و یزیدیان به فرزندان سالار شهیدان و کاروان عاشورا به‌صورت نمادین شبیه‌سازی و به نمایش درآمد و در پایان این آیین مذهبی، سوگواران حسینی و دوستداران اهل‌بیت (ع) درحالی‌که نوای وای حسین (ع) کشته شد را طنین‌انداز کرده بودند، با حلقه‌زدن به‌دور خیمه‌های در حال سوختن در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

انتهای پیام/۴۲۰۰

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.