• تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 14:40
  • کد خبر : 2285
  • چاپ خبر

اقتصاد مؤلفه‌ای حیاتی برای بقای رسانه

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر، عصر امروز در جهان به‌عنوان عصر رسانه و ارتباطات در نظر گرفته‌شده که اهمیت رسانه در ترکیب با پیشرفت‌های برجسته در تکنولوژی رسانه در قالب‌های مختلف ازجمله  شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع، مطالعه بر روی آن‌ها را محبوب‌تر و مهم‌تر ساخته و ازآنجایی‌که اقتصاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر، عصر امروز در جهان به‌عنوان عصر رسانه و ارتباطات در نظر گرفته‌شده که اهمیت رسانه در ترکیب با پیشرفت‌های برجسته در تکنولوژی رسانه در قالب‌های مختلف ازجمله  شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع، مطالعه بر روی آن‌ها را محبوب‌تر و مهم‌تر ساخته و ازآنجایی‌که اقتصاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر هر مؤلفه پیشرفتی محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین محوریت‌های کلیدواژه اقتصاد رسانه‌ای این است که گردانندگان رسانه‌ها با بهره‌گیری از منابع موجود چگونه خواسته‌ها و نیازهای اطلاعاتی و سرگرم‌کننده مخاطبان را برآورده می‌کنند و متأسفانه این مهم به‌ندرت از سوی مخاطبان در نظر گرفته می‌شود و حتی به‌گونه‌ای درباره این مقوله صحبت می‌کنند که باید رسانه‌های خصوصی همواره بدون در نظر گرفتن منابع حداقلی باید امورات را بگذرانند.

در مقابل باید توجه داشت که اساساً در بسیاری از کشورهای جهان، رسانه‌ای که بر مباحث مالی خود رسیدگی نکرده و به دنبال درآمدزایی از روش‌های مختلف ازجمله آگهی و رپورتاژ نباشد از آن به‌عنوان رسانه سفارشی و غیرمستقل یاد می‌کنند.

در مقطع کنونی ایران، ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و مؤثر دولت‌ها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ این نوع نشریه‌ها را بدون سروصدا، خاموش می‌کند و امروزه رسانه بدون اقتصاد نای سرپا ماندن ندارد کما اینکه مرگ اقتصادی، برخلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است و تعداد نشریه‌هایی که تاکنون براثر مشکلات اقتصادی تعطیل‌ شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شدند.

در طرف دیگر باید هم مدیران مسؤول و هم طرف دیگر مباحث اقتصادی واقف به اصل مستقل بودن در ارائه تحلیل‌های آتی بوده و به بهانه دریافت رپورتاژ در انعکاس نقدهای منصفانه کوتاهی نکنند و همچنین همه مخاطبان باید بدانند که رسانه‌ها برای بقای خود باید با تکیه‌بر اصول حرفه‌ای اقدام به درآمدزایی کنند تا شاهد تعطیلی مداوم رسانه‌ها نباشیم هرچند که در بسیاری از موارد این اقدام قانونی رسانه‌ها دست‌مایه انتقادهای دم‌دستی برخی مخاطبان بالأخص در مواردی که با علایقشان دچار اختلاف‌نظر است می‌شود.

انتهای پیام/۴۲۰۰

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید عمویی جمعه , ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

موافقم ولی نیمه دوم باید محسوس باشه یعنی به قلم روشی نرسه هرچند مردم اگر نخوان یا منافعشون در خطر باشه بازم به رسانه حرفشون رو میزنن