• تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1399 - 10:10
  • کد خبر : 2339
  • چاپ خبر

عملیات روانی انتخاباتی؛ این قسمت خودزنی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر؛ همه‌ساله در روزهای منتهی به انتخابات‌ها شاهد بروز رفتارهای مختلفی از سوی نزدیکان برخی کاندیداهای انتخاباتی در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای هستیم که توانسته‌اند اقشار مختلف و تقریباً خاکستری را تحت تأثیر قرار دهند. هرچند سطح نازل برخی اقدامات انجام‌شده نشان از عدم آشنایی کارگردانان این اقدامات

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آستان‌خبر؛ همه‌ساله در روزهای منتهی به انتخابات‌ها شاهد بروز رفتارهای مختلفی از سوی نزدیکان برخی کاندیداهای انتخاباتی در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای هستیم که توانسته‌اند اقشار مختلف و تقریباً خاکستری را تحت تأثیر قرار دهند.

هرچند سطح نازل برخی اقدامات انجام‌شده نشان از عدم آشنایی کارگردانان این اقدامات دارد ولی می‌توان این دست از رفتار را در قالب عملیات‌های روانی برای برجسته کردن کاندیدای موردحمایتشان معرفی کرد.

در حوزه رسانه عملیات روانی عبارت است از استفاده دقیق و طراحی‌شده از تبلیغات و سایر امکانات به‌منظور تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار گروه‌های دوست، دشمن و بی‌طرف برای رسید مقاصد نویسنده است.

به‌هیچ‌وجه در این سیاهه قصد آموزش سرفصل‌های مختلف عملیات روانی و معرفی تاکتیک‌های آن را ندارم ولی برای آشنایی بیشتر مخاطبان چند نمونه از اقدامات صورت گرفته در همین ایام منتهی به انتخابات را مصداقا اشاره کرد

خودزنی چیست؟

شکل خودزنی در حوزه رسانه برخلاف عالم حقیقی است و اما درعین‌حال وجه مشترکی همچون برجسته‌سازی برای خود یا دیگران دارد

خودزنی رسانه‌ای چیست؟

خودزنی یکی از رفتارهایی است که برخی طرفداران که درواقع از اعضای تیم رسانه‌ای کاندیدای موردحمایتشان نیز هستند، با اتهام زنی یا برجسته کردن نقاط ضعف کاندیداهای مختلف صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که در این میان کاندیدای موردحمایتشان را نیز بی‌نصیب نگذاشته و به انتقادهای دم‌دستی، صوری یا مهندسی دست می‌زنند.

این دست انتقادات که نزدیک به تکنیک فریب است موردی خلاف واقع به کاندیدایی نسبت داده می‌شود که مردم بر موضوع مطرح‌شده اشرافیت داشته و طبیعتاً همراهی از سوی مردم صورت نگرفته و بالعکس همراهی مردم با فرد موردانتقاد را به دنبال دارد.

چگونه شناسایی کنیم

اکثر این اقدامات نیز در صفحات فضای مجازی تازه تأسیس و یک‌بارمصرف صورت گرفته که در همان ایام منتهی به انتخابات بروز و ظهور پیدا می‌کنند و اقدامات آنان توسط سایر عوامل بازنشر می‌شود.

راهکار مقابله

رشد قارچ‌گونه این صفحات با قالب‌های شکیل غیرقابل جلوگیری است اما باید مردم عمق نگاه خود را به مسائل مختلف بیشتر کرده تا سهواً در پازل طراحی‌شده این اقدامات ایفای نقش نکنند که برای مقابله با آن باید به روند انتشار مطالب و انتقادهای سطحی آن از گزینه‌های موردحمایت دقت کرد.

انتهای پیام/۴۲۰۰

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فاضل سعیدی جمعه , ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

خداییش زدین توی خال به خصوص امسال که همه احساس مسئولیت کردن برای شوق خدمت